CLPKlasifikace látekKlasifikace směsí
Ekotox Centers – poradenské služby pro chemický management – chemické látky, směsi, produkty, předměty.
Podpora při plnění legislativních požadavků pro online prodej (webshop) – informace pro spotřebitele – bezpečnostní listy, štítky – klasifikace a označování látek a směsí, ECHA notifikace, UFI kódy, registrace produktů v systému ECHA a v členských zemích EU a další služby pro plnění povinností výrobců, dovozců, distributorů a následných uživatelů.
Kontaktujte nás telefonicky +420 513 035 888 nebo nám napište e-mail ekotox(at)ekotox.cz
Web: https://ekotox.cz/
FB : Bezpečnostní list
Linkedin : ekotoxcz
Pravidla pro internetový prodej (webshop) chemických látek, směsí a biocidních přípravků
Online prodej je prodej prostřednictvím internetu, tedy prodej pomocí e-shopů, elektronických tržišť, a pomocí dalších nástrojů jako například prodej uvnitř aplikací a podobně.
Kromě dodržování všeobecných práv spotřebitele se prodejci musí řídit i požadavky evropské chemické legislativy. V případě prodeje nebezpečných chemických látek a směsí široké veřejnosti je povinností uvádět informace o nebezpečnosti a to tak, aby tyto informace byly k dispozici před vlastním zakoupením produktu a také pokud se jedná o reklamu.
Navíc v případě biocidních přípravků musí být zveřejněno přesné znění upozornění.
Bezpečnostní list v národním jazyce musí být dodán v případě prodeje nebezpečných látek a směsí společnostem a živnostníkům.
Požadavky nařízení CLP
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1272/2008 ze dne 16. prosince 2008 o klasifikaci, označovaní a balení látek a směsí, o změně a zrušení směrnic 67/548/EHS a 1999/45/ES a o změně nařízení (ES) č. 1907/2006 se stalo účinným dne 20. ledna 2009 ve všech členských státech EU. Je známé pod zkratkou „CLP“.
Článek 48
Reklama
- Každá reklama na látku klasifikovanou jako nebezpečná musí uvádět příslušné třídy nebo kategorie nebezpečnosti.
- Každá reklama na směs klasifikovanou jako nebezpečná nebo spadající do oblasti působnosti čl. 25 odst. 6 (ve směsi je obsažena látka klasifikovaná jako nebezpečná a směs se označuje v souladu s částí 2 přílohy II), která umožňuje komukoliv ze široké veřejnosti uzavřít kupní smlouvu, aniž by předtím viděl štítek dané směsi, musí uvádět typ nebo typy nebezpečnosti označené na štítku.
Povinnosti internetového prodejce
V případě možnosti nákupu nebezpečné chemické látky nebo směsi na internetu spotřebitelem je podle článku 48 nařízení CLP třeba uvést typ nebo typy nebezpečnosti označené na štítku.
Podle stanoviska ECHA v rámci odpovědi ID 0273 se mají v nabídce výrobku uvádět standardní věty o nebezpečnosti včetně doplňujících informací o nebezpečnosti (EUH-věty) podle článku 25 (6). Rovněž se doporučuje uvádět výstražný symbol nebezpečnosti a signální slovo.
Nepovažuje se za dostatečné, jestliže je informace o nebezpečnosti poskytnuta jen formou přiloženého bezpečnostního listu.
Za vyhovující se rovněž považuje uvedení obrázků štítku nebo všech údajů uvedených na originálním štítku, které jsou čitelné a obvykle obsahují všechny důležité informace, které jsou relevantní pro splnění povinností uvedených v článku 48 nařízení CLP.
Požadavky nařízení BPR
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 528/2012 ze dne 22. května 2012 o dodávání biocidních přípravků na trh a jejich používání .
Článek 72
Reklama
- Každá reklama na biocidní přípravek musí kromě souladu s nařízením (ES) č. 1272/2008 zahrnovat věty: „Používejte biocidy bezpečným způsobem. Před použitím si vždy přečtěte označení a informace o přípravku“. Tyto věty musí být v rámci celé reklamy jasně rozlišitelné a čitelné.
- Inzerenti mohou nahradit slovo „biocidy“ v předepsaných větách jednoznačným odkazem na inzerovaný typ přípravku.
- Reklamy na biocidní přípravky nesmějí informovat o přípravku způsobem, který je zavádějící z hlediska rizik přípravku pro zdraví lidí nebo zvířat nebo pro životní prostředí nebo z hlediska jeho účinnosti. V žádném případě nesmí reklama na biocidní přípravek obsahovat údaje „biocidní přípravek s nízkým rizikem“, „netoxický“, „neškodný“, „přírodní“, „šetrný k životnímu prostředí“, „šetrný ke zvířatům“ nebo jiné podobné údaje.
V roce 2018 Evropská chemická agentura (ECHA) zveřejnila výsledky předběžných kontrol internetového prodeje nebezpečných chemických látek a směsí, kdy více než 82% reklam nesplnilo legislativní požadavky:
V roce 2020 budou probíhat inspekce v rámci 8. hlavního projektu Fóra pro dodržování evropské chemické legislativy. Projekt je zaměřen na kontrolu dodržování požadavků nařízení REACH, CLP a nařízení o biocidních přípravcích při on-line prodeji nebezpečných látek, směsí, biocidních přípravků a produktů na trzích členských států EU a EEA.
https://ekotox.cz/news/prodej-on-line-kontrola-produktu-obsahujicich-nebezpecne-latky/