Evropská komise učinila významný krok k provádění nařízení EU o odlesňování (EUDR), jehož cílem je zabránit odlesňování na celém světě regulací produktů vstupujících na trh EU nebo vyvážených z něj.
Prodloužená časová osa pro požadavky EUDR
Evropská komise si uvědomuje globální rozsah této legislativy a výzvy, které pro podniky představuje, a navrhla prodloužit lhůty pro dodržování předpisů. Velké a střední podniky mají na úplné provedení požadavků EUDR do 30. prosince 2025, malé a mikropodniky do 30. června 2026. Dalších 12 měsíců bude sloužit jako přechodné období. Pokud bude návrh přijat, budou mít podniky čas zavést systémy náležité péče, které zajistí, že jejich dodavatelské řetězce nebudou odlesňovat.
Nové pokyny a vyhrazený informační systém
Současně s prodlouženou časovou osou vydala Evropská komise aktualizované pokyny a rozsáhlý rámec pro mezinárodní spolupráci. Tyto pokyny objasňují klíčové definice v rámci nařízení, jako jsou pojmy hospodářských subjektů, náležitá péče a umístění na trh, jakož i právní požadavky a časové rámce. Malé a střední podniky mohou navíc těžit ze zjednodušených pravidel a omezených povinností.
Jak již bylo dříve oznámeno, v prosinci tohoto roku bude zpřístupněn plně funkční IT systém, který podnikům umožní podávat prohlášení o náležité péči. Registrace a předkládání dokumentů tak bude možné ještě před oficiálním vstupem nařízení v platnost.
Strategický rámec mezinárodní spolupráce
Strategie Komise klade důraz na mezinárodní spolupráci a uznává, že odlesňování je globální problém, který vyžaduje koordinované reakce. V souladu s tím bude většina zemí světa klasifikována jako „nízkorizikové“. Cílem je zaměřit úsilí na spolupráci s vysoce rizikovými zeměmi, které jim pomohou splnit standardy EUDR. Těchto cílů bude dosaženo prostřednictvím akcí jako např.:
Podpora udržitelných zemědělských postupů a dodavatelských řetězců bez odlesňování po celém světě, a
Integrace zásad lidských práv, zejména práv domorodých komunit postižených odlesňováním.
Význam EUDR
Nařízení EU o odlesňování je zásadním nástrojem v boji proti změně klimatu, jehož cílem je snížit podíl EU na celosvětovém odlesňování a znehodnocování lesů. Lesy jsou zásadní pro pohlcování oxidu uhličitého a jejich ničení urychluje globální oteplování a ztrátu biologické rozmanitosti. Úspěch tohoto nařízení závisí na spolupráci mezi EU, podniky a mezinárodními partnery, zejména v regionech nejvíce postižených odlesňováním. Očekává se, že dodatečný čas poskytnutý společnostem, aby splnily EUDR, by měl usnadnit hladký a účinný přechod k dodavatelským řetězcům bez odlesňování a zajistit, aby udržitelnost životního prostředí a celosvětový obchod šly ruku v ruce.
Evropská komise na konci září aktualizovala přílohu I nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1021 ze dne 20. června 2019 o perzistentních organických polutantech (POP). Aktualizace se týká dvou látek zařazených do přílohy I:
a) Methoxychlor – koncentrace 0,01 mg/kg nebo nižší, pokud je v látkách, směsích nebo předmětech přítomen methoxychlor.
b) Hexabromcyklododekan – koncentrace rovna nebo nižší než 75 mg/kg, pokud je přítomna v látkách, směsích nebo předmětech nebo je součástí předmětů zpomalujících hoření; a koncentraci rovnou nebo menší než 100 mg/kg v případě použití recyklovaného polystyrenu při výrobě materiálů EPS a XPS.
Cílem zavedení omezení je ochrana lidského zdraví a životního prostředí co nejrychlejším vyřazením, omezením výroby, používání látek a zavedením perzistentních organických znečisťujících látek do oběhu, protože se hromadí v živých organismech a trvale zůstávají v životním prostředí.
Chemické látky považované za perzistentní organické znečišťující látky mohou být obsaženy v pesticidech, průmyslových chemikáliích, a také ve vedlejších produktech výrobních procesů, degradace a spalování.
Připomeňme, že nařízení zakazuje výrobu, uvádění na trh a používání látek uvedených v příloze I samotných, ve směsích nebo předmětech, se zvláštní výjimkou týkající se použití meziproduktů uvedených v přílohách.
Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2024/2570 ze dne 22. července 2024, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1021, pokud jde o methoxychlor
Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2024/2555 ze dne 21. března 2024, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1021, pokud jde o hexabromcyklododekan
Blíží se konec přechodného období pro oznamování na toxikologická centra. To znamená, že všechna oznámení o nebezpečných směsích uváděných na trh EU musí být od 1. ledna 2025 v harmonizovaném formátu podle přílohy VIII nařízení o klasifikaci, označování a balení (CLP).
Přechodné období umožňovalo společnostem nadále uvádět své nebezpečné směsi na trh podle neharmonizovaných vnitrostátních požadavků. Od 1. ledna 2025 již tato podání nebudou v souladu s nařízením CLP.
Pokud společnosti zamýšlejí uvádět tyto směsi na trh i po tomto datu, budou muset předložit nové oznámení tak, jak vyžaduje příloha VIII, a uvést na štítku jednoznačný identifikátor složení (UFI). Agentura ECHA oznamovatelům doporučuje, aby k přípravě a předkládání svých informací v harmonizovaném formátu používali portál ECHA pro podávání žádostí.
Více informací lze najít na stránkách podpory na webu toxikologických center nebo se obraťte na národní helpdesk či helpdesk agentury ECHA.
Zajištění prevence chemických havárií v nebezpečných zařízeních je klíčovou součástí nakládání s chemickými látkami.
Tento dokument je založen na sérii seminářů OECD z roku 2023 o nakládání s nebezpečnými látkami v přístavních oblastech. První seminář se týkal příkladů ze zemí o fungování jejich přístavů s ohledem na nakládání s nebezpečnými látkami. Druhý byl zaměřen na prvky řízení chemických havárií v přístavních oblastech. Výsledky těchto diskusí jsou zde zkombinovány spolu s hlavními výzvami k řízení rizik chemických havárií a bezpečnosti v přístavních oblastech a možnými prostředky pro zlepšení.
Evropská komise zavedla nová omezení podle nařízení REACH s cílem omezit používání kyseliny undekafluorhexanové (PFHxA) a příbuzných látek. Ty jsou součástí skupiny per- a polyfluoralkylových látek (PFAS), známých jako „věčné chemikálie“ pro svou perzistenci v životním prostředí a odolnost vůči degradaci. Cílem nových předpisů je snížit zdravotní a environmentální rizika spojená s PFHxA, běžně používaným v různých spotřebních výrobcích.
Rozsah omezení
Omezení PFHxA se zaměřuje na oblasti, kde nejsou rizika dostatečně kontrolována a kde jsou dostupné alternativy. Omezení se dotkne produktů jako jsou:
Textil
Potravinové obaly
Směsi pro spotřebitele
Kosmetické přípravky
Hasicí pěny
Tato omezení jsou navržena tak, aby chránila lidské zdraví a životní prostředí a zároveň omezovala socioekonomický dopad. Některá odvětví, jako jsou polovodiče, baterie a palivové články pro zelený vodík, jsou vyjmuta tam, kde neexistují žádné bezpečné alternativy.
Časová osa pro implementaci
Nová omezení oficiálně vstoupí v platnost 20 dní po zveřejnění v Úředním věstníku EU. Fázované přechodné období v délce 18 měsíců až 5 let, v závislosti na typu produktu, poskytne výrobcům čas přizpůsobit se a nahradit PFHxA bezpečnějšími alternativami.
Závazek EU snížit znečištění PFAS
Toto omezení je součástí většího úsilí EU o snížení znečištění PFAS v souladu s chemickou strategií pro udržitelnost. PFAS se používají v průmyslových procesech a spotřebních výrobcích po desetiletí, což vede k rozsáhlé kontaminaci půdy a vody, včetně pitné vody. Omezením PFHxA pokračuje EU ve své práci na snížení rizik pro veřejné zdraví a zároveň na vyvážení průmyslových potřeb pro zelenější ekonomiku.
Toto opatření staví na stávajících zákazech a omezeních jiných škodlivých PFAS, jako je PFOA, což přispívá k bezpečnější a udržitelnější budoucnosti.
Od 1. dubna 2026 je v Evropě novým požadavkem posuzování vlivu procesů úpravy vody na účinné látky a jejich metabolity. Tato iniciativa, kterou společně vedou Evropská agentura pro chemické látky (ECHA) a Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA), zahrnuje nové registrace a obnovení registrací účinných látek v přípravcích na ochranu rostlin a biocidních přípravcích.
Koncem roku 2023 byl zveřejněn metodický dokument o vlivu procesů úpravy vody na rezidua účinných látek nebo jejich metabolitů ve vodě odebrané pro výrobu pitné vody. Probíhají diskuse mezi chemickými, agrochemickými společnostmi a smluvními výzkumnými organizacemi s cílem definovat a ověřovat jasné testovací strategie a analytickou podporu pro splnění nových požadavků.
Pitná voda se získává ze zdrojů, včetně povrchových anebo podzemních vod. Pokyny poskytují různé přístupy k měření dopadu procesů úpravy vody na účinné látky i jejich metabolity při výrobě pitné vody. Směrnice platí pro procesy používané zejména v Evropské unii, včetně filtrace, chlorace, předoxidace, ozonizace a UV dezinfekce. To pomůže řešit obavy veřejného zdraví související s expozicí škodlivým sloučeninám v pitné vodě.
Co je součástí testování?
Ve víceúrovňovém rámci se tam, kde je to možné, vyhýbá probíhajícím studiím a v případě potřeby zahrnuje použití metod vážení důkazů a nového přístupu.
Přesný počet účinných látek, které se již používají a které bude třeba posoudit, zatím není znám, ale odhaduje se, že jich bude kolem 100 až 500, z nichž každá má více potenciálních metabolitů. To vede k obavám výrobců, kteří by byli nuceni dokončit testování, aby zajistili trvalou shodu svých výrobků.
Jak může pomoci Ekotoxikologické centrum CZ s.r.o.?
Společnost Ekotoxikologické centrum CZ s.r.o. nabízí odborné poradenství ohledně registrace účinných látek v souladu s novými požadavky ECHA a EFSA. Pomáháme s testováním strategií, analytickou podporou a plněním legislativních požadavků na shodu produktů. Naším cílem je zajistit nezávadnost pitné vody a dodržování všech předpisů.
Pokud je vaše společnost zařazena jako mikro, malá nebo střední (MSP), je důležité zajistit uvedení správné velikosti podniku v nástroji REACH-IT. Nesprávná prohlášení mohou vést ke správním poplatkům.
Helsinky, 10. září 2024 – Evropská agentura pro chemické látky (ECHA) aktivně ověřuje velikost společností, které si během svých registrací podle nařízení REACH přihlásily status MSP.
Pokud si uvědomíte, že jste omylem uvedli menší velikost společnosti, je důležité neprodleně kontaktovat helpdesk agentury ECHA. Pokud tak neučiníte, může vám být účtován administrativní poplatek až 19 900 EUR, navíc k rozdílu poplatku podle vaší správné velikosti.
Pokud však proaktivně informujete agenturu ECHA o chybě předtím, než zahájí ověřování, budete muset zaplatit pouze rozdíl registračního poplatku, čímž se vyhnete administrativním poplatkům.
Pokyny pro určení velikosti vaší společnosti jsou k dispozici na webových stránkách agentury ECHA. Ujistěte se, že jste do REACH-IT nahráli podpůrné dokumenty pro svůj status MSP, pravidelně sledujte aktualizace svého účtu REACH-IT a zajistěte, aby vaše registrace a kontaktní údaje byly vždy aktuální.
Ekodesign se stal důležitým nástrojem pro zajištění udržitelného rozvoje zaměřeného na snižování negativního dopadu výrobků na životní prostředí po celou dobu jejich životního cyklu.
Podle nových přístupů vyžaduje regulace udržitelných produktů od výrobců, aby implementovali principy ekodesignu ve všech fázích výrobního procesu. To platí jak pro jednotlivé komponenty, tak pro finální produkty vstupující na trh. Výrobci musí zvážit dopad svých výrobků na životní prostředí od okamžiku, kdy jsou suroviny vytěženy, až po likvidaci odpadu po použití. Ekodesign nejen snižuje škodlivé účinky na ekosystémy, ale také pomáhá snižovat výrobní náklady optimalizací využívání zdrojů.
Jedním z klíčových požadavků ekodesignu je zajištění energetické účinnosti výrobků. To znamená, že při vývoji nových produktů je třeba počítat s jejich energetickou náročností a hledat způsoby, jak ji snížit. Dalším důležitým aspektem je možnost opětovného použití materiálů a jejich recyklace na konci životního cyklu produktu.
Právní předpisy Evropské unie o udržitelném ekodesignu výrobků vymezují rámec, ve kterém jsou výrobci povinni jednat, aby zajistili, že jejich výrobky budou v souladu s ekologickými normami.
Energetická efektivita produktů
Optimalizace využití zdrojů
Recyklace a opětovné použití
Trvanlivost a udržovatelnost
Snížení dopadu na životní prostředí
Inovace & udržitelnost
Tyto body zdůrazňují význam ekodesignu jako nástroje pro vytváření produktů, které splňují moderní požadavky na udržitelný rozvoj a ochranu životního prostředí.
Nařízení o ekodesignu udržitelných výrobků (ESPR) vstoupilo v platnost 18. července 2024. Cílem ESPR je výrazně zlepšit cirkularitu, energetickou náročnost a další aspekty environmentální udržitelnosti výrobků uváděných na trh EU.
Technické nařízení o kosmetických přípravcích vychází z nařízení (ES) č. 1223/2009 o kosmetických přípravcích, přijatého dne 30. listopadu 2009. Toto nařízení definuje požadavky na bezpečnost, kvalitu a označování kosmetických přípravků vstupujících na ukrajinský trh a v souladu s usnesení Kabinetu ministrů Ukrajiny č. 65 ze dne 20. ledna 2021, nabývá účinnosti dnem 3. srpna 2024. Uvádění kosmetických přípravků, které byly uvedeny do oběhu před 3. srpnem 2026, nelze zakázat, resp. omezena z důvodu nesouladu těchto kosmetických přípravků s požadavky technického nařízení schválené tímto usnesením.
Účelem technického předpisu je zajistit vysokou úroveň ochrany spotřebitele stanovením jasných a jednoznačných požadavků na kosmetické přípravky. Zahrnuje všechny aspekty související s výrobou, označováním, testováním a prodejem kosmetických produktů.
Mezi hlavní ustanovení nařízení patří:
Bezpečnost produktu: Požadavky na složení kosmetiky, aby se zabránilo možným škodlivým účinkům na zdraví spotřebitelů. Produkty musí projít toxikologickým a jiným typem testování, aby byla potvrzena jejich bezpečnost.
Označování a balení: Jasné a srozumitelné označení, které obsahuje všechny potřebné informace o složení, návodu k použití, datu výroby a expiraci.
Prohlášení o shodě: Výrobci a dovozci musí poskytnout dokumenty potvrzující shodu jejich výrobků se všemi stanovenými normami a požadavky.
Kontrola kvality: Jsou stanovena pravidla pro provádění kontroly kvality ve všech fázích výroby a dodávek kosmetiky.
Požadavky na reklamní materiály: Nepravdivá nebo zavádějící tvrzení o vlastnostech produktů, která mohou spotřebitele uvádět v omyl, jsou zakázána.
Podle nových předpisů musí být každý kosmetický výrobek důkladně testován a certifikován, aby bylo zajištěno, že splňuje vysoké standardy bezpečnosti a kvality. Toto nařízení pomůže spotřebitelům lépe se orientovat při výběru kosmetických přípravků a zajistí větší transparentnost na trhu. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/65-2021-%D0%BF#Text
Ukrajina oficiálně přijala nařízení REACH, což představuje významný krok ve sbližování svých norem chemické bezpečnosti s normami Evropské unie. Tento krok vyžaduje, aby společnosti působící na Ukrajině registrovaly své chemické látky a zajistily tak dostupnost komplexních informací o bezpečnosti a použití těchto látek.
Důležité termíny registrace:
1.října 2026:
Látky v množství ≥1,000 t/r
CMR látky (kategorie 1A a 1B) v množství ≥1 t/r
Látky vysoce toxické pro vodní organismy (akutně nebo chronicky) ve ≥100 t/a
1.června 2028:
Látky ve 100 – 1,000 t/r
1.března 2030:
Látky ve 1 – 100 t/r
Nařízení REACH: REACH je zkratka pro registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek (Registration, Evaluation, Authorisation, and Restriction of Chemicals). Jde o komplexní nařízení EU zaměřené na ochranu lidského zdraví a životního prostředí před riziky, která představují chemické látky.
Termíny registrací: Společnosti na Ukrajině musí zahájit proces registrace se všemi nezbytnými registracemi do roku 2026. Tento časový plán poskytuje podnikům jasný rámec pro dodržování předpisů.
Rozsah a dopad: Nařízení se vztahuje na všechny chemické látky vyráběné, dovážené nebo používané na Ukrajině. To zahrnuje chemikálie používané v průmyslových procesech i ty, které se nacházejí v každodenních produktech, jako jsou čisticí prostředky, barvy a předměty, jako je oblečení a nábytek.
Výhody: Přijetím REACH chce Ukrajina zlepšit veřejné zdraví a ochranu životního prostředí. Nařízení podporuje bezpečnější manipulaci s chemikáliemi, snižuje počet nebezpečných látek a podporuje používání bezpečnějších alternativ.
Co to znamená pro firmy:
Požadavky na shodu: Společnosti musí identifikovat a řídit rizika spojená s látkami, které vyrábějí a prodávají na Ukrajině.
Sdílení dat: Podniky budou muset sdílet údaje o vlastnostech a použitích svých látek spolu s pokyny pro bezpečné zacházení.
Regulační podpora: Podniky mohou požádat o pomoc a podrobné pokyny od ukrajinských regulačních orgánů, aby zabezpečily splnění požadavků REACH.
Toto přijetí znamená závazek Ukrajiny zlepšit standardy chemické bezpečnosti a integrovat se s evropskými normami, což v konečném důsledku podporuje bezpečnější prostředí pro své občany a ekosystémy.